• شماره موبایل
  • ایمیل : info@shabaranour.com

آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه

تشریفات عروسی > اجاره باغ و تالار > آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه

یکی از ایده های هیجان انگیز برای مراسم عروسی، برگزاری آن در کشورهای خارجی اطراف ایران مانند امارات و ترکیه است. بسیاری از افراد این ایده را جذاب می دانند و می خواهند یک جشن عروسی ویژه برگزار کنند. به خصوص افرادی که قصد ازدواج با فردی از آن کشور را دارند و می خواهند در ترکیه نیز مراسم عروسی یا نامزدی برگزار کنند.
از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه را توضیح دهیم. البته این محتوا فقط مربوط به ایرانیانی نیست که می خواهند در آنجا مراسمی برگزار کنند. بلکه به طور کلی شامل سنت ازدواج در ترکیه برای ترک ها می شود. طبیعتا برگزاری مراسم در هر جایی آداب و رسوم خاص خود را دارد و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که می خواهید از آداب و رسوم این کشور در رابطه با ازدواج مطلع شوید. بسیاری از ایرانیان نیز در ترکیه زندگی می کنند و تصمیم به ازدواج در ترکیه گرفته اند. جدا از این که هر کشوری آداب و رسومی دارد، هر منطقه از ترکیه سنت خاص خود را دارد. با ما همراه باشید تا با سنت ازدواج در ترکیه آشنا شوید.

چگونه میهمانان را به مراسم دعوت می کنید؟

در ایران برای دعوت از مهمانان کارت دعوت می فرستیم و گاهی با تعدادی از آنها جداگانه تماس می گیریم. در ترکیه به خصوص در منطقه آناتولی نیز برای اقوام و دوستان خود کارت دعوت ارسال می کنند. گاهی برای مدعوین هدیه ای مانند قاشق چوبی، حوله، صابون و… می فرستند. این روش نیز جزو آداب ازدواج و عروسی در ترکیه به خصوص آناتولی است.

نوشتن نام دوستان داخل کفش عروس

یکی از کارهای جالبی که دوستان عروس انجام می دهند این است که اسم خود را داخل کفش عروس می نویسند. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا این کار را می کنند؟ یک باور و افسانه جالب وجود دارد که اگر در پایان مراسم نام هر یک از دوستان از روی کفش حذف شود، آن شخص زودتر ازدواج می کند.

نام را داخل کفش بنویسید

ازدواج سنتی یا مدرن در ترکیه

ازدواج در ترکیه مانند ازدواج در ایران به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود. در روش سنتی، والدین مسئول برنامه ریزی عروسی و انتخاب فرد مناسب هستند. مثلاً مادر پسر به دنبال همسر مناسب برای پسرش می گردد و به خانه دختر می رود. اگر دختر و خانواده اش با این ازدواج مشکلی نداشته باشند، با هم توافق می کنند.
لازم به ذکر است که تنها حدود 20 درصد از عروسی ها در ترکیه به این شکل انجام می شود. نوع دیگر ازدواج، سبک مدرن است که امروزه رایج است. در این صورت دختر و پسر با هم آشنا می شوند و تصمیم به ازدواج می گیرند. بعد به خانواده ها خبر می دهند و برنامه عروسی می دهند. عموما مراسم نامزدی در خانه عروس است و داماد با خانواده به خانه عروس می رود.

مقاله مرتبط: انجمن عروسی

چه کسی مهریه را می دهد؟

شاید این سوال شما را آزار می دهد که تهیه جهیزیه بر عهده کیست؟ خانواده داماد یا خانواده عروس این کار را می کنند؟ عروس یا داماد شخصا یا با کمک یکدیگر جهیزیه را تهیه می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بخشی از جهیزیه را دختر و بخشی را داماد و خانواده اش تامین می کند.
بنابراین متوجه شدیم که خرید جهیزیه نیز مانند ایران جزو رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه محسوب می شود. اصولا خرید مبلمان اتاق خواب و بقیه وسایل را خانواده عروس به عهده می گیرند. از طرفی داماد وسایلی مثل یخچال و گاز تهیه می کند. بنابراین این کار با مشارکت هر دو خانواده انجام می شود.

مراسم خواستگاری در ترکیه چگونه است؟

در فرهنگ ایرانی، دختران هنگام خواستگاری چای می آورند. در ترکیه هم چنین اتفاقی می افتد با این تفاوت که قهوه ترک تهیه می کنند. نکته جالب در مورد آن این است که عروس به فنجان قهوه داماد نمک یا فلفل می‌افزاید و در صورتی که داماد نباید هنگام خوردن آن ابراز ناراحتی و اخم کند. در واقع این کار برای سنجش صبر داماد انجام می شود.
نکته دوم در مورد نگه داشتن یا قرار دادن فنجان قهوه روی میز است که هر کدام معنای متفاوتی را می رساند. اگر خانواده داماد فنجان قهوه را روی میز بگذارند به این معنی است که در حین صحبت با خانواده عروس به توافق رسیده اند. اما اگر فنجان قهوه را در دست نگه دارند، به این معنی است که برای رسیدن به توافق هنوز باید بیشتر صحبت کنند.
در خواستگاری که یکی از رسوم ازدواج و عقد در ترکیه است، خانواده های عروس و داماد پس از توافق، قول و قرارهای لازم را می دهند. برخی از خانواده ها نیز مراسم نامزدی را در همان روز خواستگاری انجام می دهند و برخی دیگر روز جداگانه ای برای این مراسم ترتیب می دهند.

داماد قبل از عروسی نباید همسرش را در لباس عروس ببیند

یکی از آداب و رسوم جالب در عروسی ترکی این است که داماد قبل از مراسم عروسی فال برای دیدن عروس ندارد. بعد از اینکه عروس به آرایشگاه رفت و آماده شد، داماد همراه با دوستان یا آشنایان و چند نوازنده با ماشینی که با گل تزئین شده بود به دنبال عروس می‌رود.
رسم جالب و متفاوت دیگری نیز وجود دارد، زمانی که داماد به خانه عروس می رود و او را به آرایشگاه یا جای دیگری تحویل می دهد، باید چندین بار در را بکوبد تا به روی او باز شود. این کار نوعی شوخی است و در واقع داماد برای گرفتن عروس تلاش می کند. پس از ورود به خانه، اگر کودک یا کودکانی پیش از عروس به استقبال او آمدند، باید با شیرینی و خوش آمدگویی از آنها پذیرایی کند.

همراهی عروس با موسیقی و پا زدن

بعد از ورود داماد به خانه عروس به پایکوبی و پایکوبی می پردازند تا عروس از خانه خارج شود. یکی از رسوم عقد و عروسی در ترکیه این است که در این زمان پدر یا برادر عروس او را نزد داماد همراهی می کنند و برای او دعا می کنند. در این دعا از خدا می خواهند که عروس شاد شود و برکت و اقبال را با خود همراه کند.
یکی از رسوم باقی مانده از دوره عثمانی تا کنون این است که پدر یا برادر عروس کمربند قرمزی را به کمر او می بندند که در واقع نمادی از بلوغ است. درست مثل ایرانی‌هایی که روی سر عروس گل می‌پاشند، ترک‌ها هم گندم و سکه را به همین ترتیب می‌پاشند. این اعتقاد وجود دارد که اگر کسی آنها را جمع کند و در کیف خود نگه دارد، در آن سال ثروت به دست می آورد.

مقاله مرتبط: باغ تالار تهران

رقصیدن و پا زدن

برای ازدواج در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

داشتن مدارک برای ازدواج طبیعی است. اما این مدارک برای هر فرد با توجه به شرایطش متفاوت است. اگر شهروند ترکیه هستید، به یک کیملیک ترکی، 5 عکس بیومتریک و یک کارت سلامت از پزشک خانواده خود نیاز دارید. اما اگر جزو اتباع خارجی برای ازدواج در ترکیه هستید، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • داشتن ترجمه رسمی گذرنامه که به تایید دفتر اسناد رسمی رسیده باشد.
  • فتوکپی کیملیک یا کارت اقامت ترکیه داشته باشید.
  • داشتن گواهی تولد و تجرد از دفتر کنسولگری اتباع خارجی در ترکیه الزامی است.
  • همانند مدارک شهروندی ترکیه، کارت سلامت از پزشک خانواده یا ساگلیک اوکاگی داشته باشید.

رسم ساخت مانتی

در یکی از شهرهای ترکیه به نام کایسری رسم رسمی درست کردن مانتی در دوران عقد وجود دارد. این یکی از رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه است که در همه جا مرسوم نیست. در این رسم مهم این است که عروس آخوندک را طوری بسازد که 40 عدد از آن ها در عین زیبایی داخل قاشق جا شود.

رقص سنتی ترکی در مراسم عروسی

نوبت هر چه باشد نوبت به رقص ترکی می رسد. رقص ترکی همیشه یکی از رقص های زیبایی بوده که در مجالس مختلف این رقص اجرا می شود. این رقص در ترکیه در واقع نماد شجاعت و احترام است. نام دیگر رقص سنتی ترکی زیبک یا هارمندالی است که نام زیبک از نام قومی جنگجو گرفته شده است. رقص زیبک در دو نوع ملودی آرام و تند اجرا می شود.
اگر عروس و داماد رقص آهسته ای را انتخاب کنند، داماد مقدمه را شروع می کند و قبل از شروع رقص با ریتم اصلی راه می رود.

رقص ترکی در عروسی

مراسم حنابندان در عروسی ترکی

اگر تمام موارد بالا را خوانده باشید متوجه می شوید که شباهت زیادی بین عروسی ایرانی و عروسی ترکی وجود دارد. بسیاری از آداب و رسومی که در عروسی های مردم این کشور انجام می شود در عروسی های ایرانی نیز انجام می شود. از جمله آداب و رسوم مشابه ایران مراسم حنابندان است. هر چند امروزه افراد کمتری این مراسم را برگزار می کنند.
اما هنوز کسانی هستند که برای برگزاری این مراسم اهمیت و اصرار دارند. این رسم در ترکیه سه روز قبل از مراسم عروسی است. در این مراسم عروس با چادر قرمز می آید و لباسی که می پوشد نیز به رنگ قرمز یا بنفش است. یکی دیگر از سنت های ازدواج و عروسی در ترکیه این است که مادر داماد با حنا به استقبال عروس در حنابندان می آید.
سپس سکه ای به دست عروس گذاشته و روی آن را با حنا می پوشاند. در این مراسم مهمانان به آواز و شادی می پردازند و این روز را جشن می گیرند. گاهی ممکن است آواز غمگینی هم بخوانند که نشانه خروج عروس از خانه پدری است.

غذای عروسی در ترکیه

هر کشوری می تواند غذای مخصوص به خود را برای شب عروسی داشته باشد. مثلاً در ایران کباب یا مرغ را پایه ثابت غذاهای عروسی می دانند. در ترکیه غذای مخصوص شب عروسی نیز وجود دارد که به آن کاکک می گویند. این غذا هم در مراسم عروسی و هم در اعیاد مذهبی تهیه می شود. کشکک نوعی خوزشت است که در آن جو آسیاب شده، مرغ و … می ریزند.
این غذا یکی از میراث فرهنگی ترکیه است که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است. کشک که یک غذای تشریفاتی است در دیگ بزرگی روی آتش به نام کازان تهیه می شود. در عروسی های ترکی علاوه بر این غذا، غذاهای دیگری مانند پلو با گوشت، بامیه، بورک و … نیز سرو می شود.

غذای کشکک

در این مقاله سعی کردیم آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه را برای شما شرح دهیم. همانطور که می بینید هنوز سنت های قدیمی بسیاری در جشن عروسی در ترکیه وجود دارد. در این کشور نیز مانند کشور ما ایران اهمیت زیادی برای حفظ دین خود قائل هستند. البته بسیاری از عروسی های مدرن هستند که ممکن است این سنت ها به طور کامل یا اصلا رعایت نشود.
برای برگزاری مراسم عروسی در ترکیه مانند هر جای دنیا روش های مختلفی وجود دارد که ما برخی از آن ها را برای شما شرح داده ایم. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما در درک سنت ازدواج در ترکیه کمک کند.

1 دیدگاه

دسته‌ها

بایگانی‌ها

اطلاعات