• شماره موبایل
  • ایمیل : info@shabaranour.com

مشاوره قبل از ازدواج

تشریفات عروسی > مشاوره ازدواج > مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره قبل از ازدواج

توجه به مشاوره قبل از ازدواج یکی از مسائل مهمی است که ذهن هر دو طرف ازدواج را درگیر خود می کند. در کل، یکی از نکات مهم و تاثیرگذار برای شروع یک زندگی مشترک سرشار از عشق و آرامش، آشنایی قبل از ازدواج می باشد. در بسیاری مواقع و به علت های متفاوتی، این آشنایی و شناخت پیش از ازدواج، نادیده گرفته می شود و یا اینکه بعدها در طول زندگی مشترک به این موضوع پرداخته میشود. قطعاً و بدون تردید، یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش برای پیشگیری از طلاق و جدایی زوجین، مشاوره قبل از ازدواج می باشد. یکی از شرط های مهم و ضروری برای شناخت خصوصیات همسرتان و نحوه برخورد و تعامل با او، مشاوره پیش از ازدواج تلقی می گردد. در این خصوص که مشاوره قبل از ازدواج چگونه است باید گفت که یکی از بهترین و تاثیر گذارترین روش ها، برای ارزیابی معیارها و ملاک های مهم انتخاب همسر، مشاوره پیش از ازدواج می باشد. همچنین از سمتی دیگر، در مسیر پر فراز و نشیب زندگی مشترک، چالش ها و تعارضات ریز و درشت بسیاری وجود دارد. به جهت مدیریت درست و کنترل بر مشکل ها در طول زندگی مشترک، مشاوره و راهنمایی قبل از ازدواج بسیار مهم و مؤثر محسوب می شود. مشاوره قبل از ازدواج، یکی از راه های رسیدن به تفاهم و سازگاری زوج ها در زندگی مشترک به شمار می رود.

مشاوره قبل از ازدواج به چه صورت انجام می شود؟

مشاوره قبل از ازدواج در قالب جلسات، به صورت زوجی یا زوج درمانی و یا انفرادی برنامه ریزی و برگزار می گردد. در جلسات مشاوره، مشاور مورد نظر در مورد مباحث و موضوعات مختلفی به زوجین مشاوره های مفید و کاربردی می دهد. در برخی مواقع مشاورها، به علت سنجش خصوصیات فردی و اجتماعی طرفین، به دنبال گرفتن تست ها و آزمون های معتبر بر می آیند. گرچه نتایج این آزمون ها به صورت کاملاً قطعی نمی باشد، اما می توان با استفاده از آن به میزان قابل توجهی احتمال موفقیت آمیز بودن ازدواج را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از سوی دیگر و در مبحث مشاوره پیش از ازدواج، مشاوران و متخصصان قادر خواهند بود کلیات شخصیت طرفین را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. طرفین از تفاوت های شخصیتی و رفتاری همدیگر اطلاع یافته و می توانند با توجه به این تفاوت ها، زمینه های مناسب برای زندگی مشترک را فراهم کنند. بی شک، هر فردی با فرد دیگر، از لحاظ رفتاری، سطح توقعات، انتظارات، تفکر و آرزوها، دارای تفاوت هایی می باشند. به همین علت باید عنوان نمود که در زمان استفاده از خدمات این نوع مشاوره، پیش زمینه شناخت تفاوت های شخصیتی و رسیدن به تفاهم های مشترک مهیا می شود.

شخصیت و رفتار زن و شوهر در زمان مشاوره 

در زمان مشاوره زوجین می توانند در کمال آرامش و آسودگی، در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با زندگی مشترک آینده و ویژگی های خود و طرف مقابل، با مشاوران و متخصصان وارد گفتگو شوند. تعداد جلسات مشاوره متناسب با شرایط و موقعیت زوجین می تواند از 3 الی 14 جلسه به طول انجامد. در طی این جلسات اگر مسائل حساسی در میان باشد که مطرح نمودن آن باعث شرمندگی و یا باعث ایجاد عصبانیت و یا احساس گناه در طرف مقابل می شود، می توان از مطرح کردن آن به منظور ادامه فرآنید جلسات، چشم پوشی کرد.

در جلسات مشاوره نباید صرفاً به ایراد و انتقاد از طرف مقابلتان بپردازید، بلکه می توان به ارائه نقاط مثبت و عادلانه در مورد  طرف مقابل توجه نمایید. از طرفی صحبت کردن در مورد خود و ویژگی های شخصیتی خود نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. همچنین می توان بر روی مشکلات و چالش های اصلی معطوف شده و با ابراز واقع بینانه و منطقی بزرگ ترین و بدترین مشکلات، زمینه لازم و مناسب برای رسیدن به مرز آرامش و سازگاری را فراهم نمود. در مبحث مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید خاطر نشان نمود که مستند کردن جزئیات و به یاد آوردن وقایع و رویدادهای تنش زا و قرار دادن این موارد در اختیار مشاور، می تواند چشم انداز دقیقی را از شرایط موجود ترسیم نماید.

تکمیل پرسشنامه جلسات مشاوره 

در جلسات مشاوه به منظور آشنایی بیشتر از خصوصیات و ویژگی های فردی و شخصیتی طرف مقابل، پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج و در دوران نامزدی در اختیار آنها قرار داده می شود. به طور کلی، پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، برای بررسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت کمک شایانی می نماید. پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، فرصت مناسبی را برای افزایش آمادگی طرفین برای ازدواج فراهم می آورد. در مقوله مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید خاطر نشان نمود که نتایج به دست آمده از تست ها و آزمون ها، به ویژه پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، زمینه مناسب برای هدایت طرفین در جهت رسیدن به یک زندگی مشترک ایده آل و به دور از تنش را مهیا می سازد.

در جهت افزایش آمادگی برای استارت یک زندگی مشترک، یادگیری مهارت های لازم و مناسب به منظور ازدواج موفق، از درجه بالا و مهمی برخوردار می باشد. بی شک برای پشت سر گذاشتن پستی و بلندی های موجود در زندگی مشترک، همدلی، سازگاری و پایداری زوجین، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. برای محقق ساختن این امر پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، یک راهکار بهینه و مطلوب محسوب می گردد. امروزه آزمون های و تست های معتبر و مناسبی برای سنجش سطح روابط میان طن و شوهر وجود دارد. سه مدل تست شخصیت MBTI، و تست انگیزش و تست هارتمن، نمونه ای از پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج محسوب می شوند که نتایج این پرسشنامه ها می تواند نشان دهنده بسیاری از تفاوت های شخصیتی و رفتاری طرفین ازدواج باشد.

1 دیدگاه

دسته‌ها

بایگانی‌ها

اطلاعات