• شماره موبایل
  • ایمیل : info@shabaranour.com

تزیین شب یلدای عروس

تشریفات عروسی > اجاره باغ و تالار > تزیین شب یلدای عروس

در مقالات پیشین‌مان، از شب یلدا، اهمیت آن در فرهنگ ایرانی و هدایای یلدایی عروس و تزئین آن صحبت کردیم. در این مقاله قرار است به چگونگی تزئین دیگر موارد شب یلدا برای عروس بپردازیم.

برای شروع، بهتر است ابتدا تصمیم بگیرید که قرار است چه مواردی را در میز شب یلدای عروس داشته باشید؟

در شب یلدا تقریباٌ بنا بر هنجارهای شخصی و اجتماعی، می‌توان هر چیزی را بر سر سفره و میز یلدا چید؛ اما برخی چیزها پای ثابت یلدا هستند. در میوه‌ها هندوانه و انار و خرمالو؛ شکلات و پفیلا و پشمک، دسرهایی به شکل هندوانه (معمولاٌ ژله) انواع آجیل با تزئین‌های خاص و از همه مهم‌تر، دیوان حضرت حافظ برای فالِ شب یلدا.

تزیین دیوان حضرت حافظ در شب یلدا

معمولا در شب یلدا یکی از بزرگان باسواد فامیل دیوان حافظ را برداشته و با ذکر نیت تفال به حضرت حافظ، برای افرادی که در جمع حضور دارند فال می‌گیرد. اگه این رسم دیرینه با سنت ازدواج گره بخورد زیبایی دوچندانی دارد. شما می‌توانید دیوان حافظ خود را با گل و روبان تزئین کنید و به عروس خانواده هدیه بدهید.

همچنین بخوانید: تزیین هدیه شب یلدای عروس

تزیین میوه شب یلدای عروس

میوه‌های شب یلدا را هم می‌توان به صورت سنتی، و هم به صورت مدرن تزئین کرد.

اگر مایلید میوه‌های شب یلدا را با گل تزئین کنید، تصاویر زیر برای شما هستند. همچنین در نظر داشته باشید که برای یک نزئین. شب یلدا که مختص عروس است، استفاده از گل بسیار با مناسبت موجود هماهنگ است و جلوۀ زیبایی دارد.

گلدان میوه

با استفاده از سینی و گلدان می‌توانید میوه‌هایتان را تزئین کنید. برای ان کار کافی‌ست چند نوع میوه (مانند خیار، پرتقال، کیوی، توت فرنگی و…) داشته باشید و سپس مانند تصویر بالا عمل کنید.

تزئین هندوانه

اگر بخواهید هندوانه را نیز مانند دیگر میوه‌ها تزئین کنید، کافی‌ست آن را به صورت زیگزاگی برش دهید و سپس با میوه‌ی دیگر مانند کیوی یا توت فرنگی بپوشانید. به گوشۀ تصویر دقت کنید؛ گلدانی را با میوه‌هایی به شکل گل می‌بینید. دستۀ میوه –به مثابه دستۀ گل- نیز ایدۀ بدیع و زیبایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

گل در هندوانه

گلدان هندوانه‌ای

از هندوانه به عنوان گلدان استفاده کنید! میوه‌ی هندوانه را با قاشق اسکوپ خارج کنید، در ظرف دیگری بچینید و از پوست هندوانه به عنوان گلدان استفاده کنید. در پوست موجود نه تنها می‌توانید گل بگذارید، بلکه می‌توانید از آن به عنوان ظرف استفاده کرده و میوه‌های دیگر را در آن بچینید و بدین ترتیب، تزئین شب یلدای عروس را به زیباترین نحو ممکن انجام دهید.

ظرف میوه و کاج

انار در ظروف طبقاتی

نظرتان دربارۀ اضافه کردن سمبل‌های دیگر به تزئینات یلدایی چیست؟ استفاده از برگ و میوۀ کاج در سفرۀ یلدا مرسوم نیست، اما شما می‌توانید هنجارشکنی کنید و با افزودن این عناصر به تزئین شب یلدای عروس، زیبایی و خلاقیت را به ارمغان بیاورید.

برای استفاده از عناصر بدیع، بهتر است از شیوۀ تزئینات بدیع نیز استفاده کنید. مثلاٌ از ظروفِ چند طبقۀ مدرن برای جایگذاری میوه‌ها استفاده کنید.

سبد میوه و گل

سبد میوه هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود. در واقع این‌که میوه‌ها را به گونه‌ای در سبد بچینید که ظاهر زیبایی داشته باشند. در تمامی این تزئینات می‌توانید از گل هم استفاده کنید.

استفاده از شمع در تزئین میوه

شمع و میوۀ کاج

استفاده از عناصر مدرن و کلاسیک در کنار یکدیگر تصویر زیبایی از تزئینات می‌سازد.

سیب به عنوان جاشمعی

اگر شمعدان‌های ساده‌ای دارید، می‌توانید آن را روی میوه‌ای مثل سیب بگذارید. البته سیب‌ها کارکرد خراکی‌شان را از دست داده و کارکرد تزئینی پیدا می‌کنند.

انار و شمع

انار و شمع‌های ساده، همگی در ظرف میوه‌خوریِ کلاسیک؛ یک انتخاب مناسب برای تزئیناتی که به نسبت بقیه، مجلل‌تر و تشریفاتی‌تر هستند.

تزئین آجیل شب یلدای عروس

آجیل‌های اصلی شب یلدا به دو دستۀ شور و شیرین تقسیم می‌شوند. آجیل‌های شور شب یلدا عبارتند از: پسته شور، بادام درختی شور، فندق شور، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، تخمه ژاپنی، بادام هندی شور و بادام زمینی شور. و آجیل‌های شیرین می‌توانند شامل: گردو، پسته ساده، بادام هندی ساده، توت خشک، انجیر خشک، برگه زردآلو و آلو، کشمش و فندق ساده باشد. تمام این خوردنی‌ها را می‌توان به شیوه‌های متفاوت در کنار یکدیگر برای تزئین شب یلدای عروس استفاده کرد.

سبد آجیل خشک

سبدی متشکل از آجیل‌های خشک شب یلدا، به همراه گل‌هایی با نوع و رنگ‌های شیک می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را خیره کند.

آجیل مدور

ایده و طرحی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید جزو مرسوم‌ترین ایده‌های موجود برای تزئین شب یلدای عروس است. در مرکز طرح می‌توانید از یک عنصر ناهماهنگ مانند میوۀ کاج، انار و یا هر چیز دیگری –به جز آجیل- استفاده کنید و آجیل‌ها را به صورت دورانی حول آن مرکز بچینید.

جعبۀ چوبی آجیل

تنها با داشتن یک جعبۀ چوبی و چند عدد گیلاس، می‌توانید نمایی مدرن از آجیل و شکلات شب یلدا درست کنید.

ترکیب گل و یلدا

از ترکیب گل با تمام عناصر یک میز یلدایی دل‌انگیز غافل نشوید. گل‌های طبیعی می‌توانند احساس طراوت و زندگی را در تزئین شب یلدا دوچندان کنند.

خریدن هدیه در تزئین شب یلدا

یادتان نرود که برای تزئین شب یلدای عروس می‌توانید هدیه‌ای کوچک به رسم یادگاری به عروس بدهید. این هدیه می‌تواند یک اکسسوری کوچک با مناسبت یلدا باشد.

بی نهایت ایده برای تزئین شب یلدای عروس وجود؛ در این مقاله ما تنها بخش‌هایی از آن را بیان کردیم.

به عنوان مثال در زمان قدیم از پارچۀ ترمه یا هر پارچۀ گلدوزی‌شده به عنوان زیرسفره استفاده می‌کردند و آن را به روی کرسی باصفای قدیمی می‌انداختند. این روزها دیگر خبری از کرسی نیست، اگر علاقمند به چینش سنتی هستید می‌توانید تمام خوراکی‌ها را در ظروف سفالی یا چینی گل سرخ قرار داده و بر روی میزی که رومیزی سنتی دارد قرار دهید. در چینش سنتی همچنین می‌توانید علاوه بر دیوان حضرت حافظ، از شاهنامه نیز استفاده کنید و آن را نزدیک شمع‌هایی بگذارید که در حال سوختن هستند. یادتان نرود که از گل استفاده کنید.

شما می‌توانید با گزینش هر یک از این راهکارها و کنار هم قرار دادنشان به نتیجه مطلوبی برسید.

1 دیدگاه

دسته‌ها

بایگانی‌ها

اطلاعات