• شماره موبایل
  • ایمیل : info@shabaranour.com

مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای

تشریفات عروسی > اجاره باغ و تالار > مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکیه‌ای
مراسم حنابندان ترکیه

امروز می خواهیم در مورد جزئیات مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترک صحبت کنیم. مراسم حنا بندان یکی از جشن های عروسی است. که معمولا شب قبل از عروسی برگزار می شود.

مراسم حنابندان در کشورهای مختلف مانند هند، آذربایجان، ترکیه و … انجام می شود. امروز می خواهیم به طور مفصل به آداب و رسوم مختلف مراسم حنابندان از ایران تا ترکیه بپردازیم.

دستگاه حنابندان چیست؟

هر جشنی اقتضائات خاص خود را دارد و بر اساس آداب و رسوم مختلف با وسایل و ابزار خاصی برگزار می شود. در ادامه در مورد گرفتن تالار در مراسم حنابندان و پذیرایی و … بیشتر صحبت خواهیم کرد اما در کل حنابندان نیاز به یک سری تزیینات خاص و کادو و مواردی از این قبیل دارد.

در واقع مهم نیست حنابندان در کدام شهر یا کشور برگزار می شود. همانطور که از نام این مراسم مشخص است مراسم حنا بندان با حنا که رکن اصلی هدایای این شب خاطره انگیز است از رسم ایرانی تا ترک انجام می شود. در مراسم گذشته حنا را به سادگی خیس می کردند و با تزئیناتی مانند گل یا شمع به خانه عروس می بردند. اما امروزه از حنا به اشکال مختلف مانند ماهی، چند لایه و … استفاده می شود که داخل سینی ها را تزئین می کنند.

تجهیزات حنابندان

بقیه اقلام بیشتر هدایای خانواده ها است مخصوصا هدایای خانواده داماد به عروس. البته یک سری هدایای خاص هم هست مثل گردنبند پولی که دوستان داماد به داماد می دهند که فراگیر نیست و در شهرهای خاصی از ایران اجرا می شود.

دسته ای از اکسسوری های شب حنابندان کاملا دکوری بوده و با سلیقه خودتان قابل استفاده می باشد. مانند هدایای حنا برای مهمانان، ظروف مخصوص پذیرایی، بادکنک، پارچه و پرده قرمز و…

همه چیز درباره مراسم حنابندون

در کل همه شما می دانید که مراسم حنابندان یکی از مهم ترین جشن های عروسی است اما با وجود این نباید زیاد مجلل باشد.

نکته ای که به طور کلی باید رعایت کنید این است که شب حنابندان باید کمی ساده تر از مراسم عقد باشد. چون اصل این است که بیشترین جلوه ها چه در مورد لباس عروس، چه تالار، پذیرایی، تزئینات و … متعلق به شب عروسی است که مهمانان بیشتری حضور دارند.

مراسم حنابندون به سلیقه خانواده ها برگزار می شود; آنقدر که برخی خانواده ها آن را نادیده می گیرند. اما به طور کلی می توان گفت که توسط اکثر عروس و دامادها اجرا می شود. البته مراسم حنابندان از ایرانی گرفته تا ترکی تا هند و کشورهای دیگر با جزئیات خاص خود برگزار می شود که به آن اشاره می کنیم.

در واقع این مراسم معمولا با حضور اقوام درجه یک و دوستان نزدیک عروس و داماد انجام می شود. البته محدودیتی در تعداد مهمان وجود ندارد و می توانید هر تعداد مهمان را که دوست دارید دعوت کنید.

مراسم عقد عروس

اصولا خانم های جوان در شب حنابندان و به طور کلی در مجالس عروسی به استایل خود اهمیت زیادی می دهند. در واقع همانطور که در نمونه های قبلی اشاره شد، نباید فقط به مد لباس توجه کنید. مهمترین چیز این است که ابتدا ببینید لباسی که انتخاب کرده اید با قد، وزن و اندام شما مناسب است یا خیر. زیرا یک لباس مجلل و زیبا زمانی ظاهر می شود که به تن فردی که از لباس استفاده می کند، باشد.

نکات مهم در برگزاری مراسم حنابندان در سالن

به طور کلی هزینه این شب بر عهده خانواده عروس می باشد. یعنی هزینه برگزاری مراسم و هزینه هایی مانند کادو، لباس عروس و … بر عهده خانواده داماد می باشد. در این شب معمولا مهمانان به خانه پدر عروس می روند اما امروزه به دلیل کوچکی خانه ها و یا تعداد زیاد مهمانان معمولا مراسم را به تالار منتقل می کنند.

پذیرایی می تواند صرفاً صرف چای و شیرینی یا شام باشد که امروزه معمولاً به دلیل دعوت از مهمانان از شهرهای دور و نزدیک برای جشن، مراسم با شام نیز همراه است. که باز هم سلیقه ای است و در پایان خانواده انجام می شود.

مراسم حنابندان در سالن برگزار شد

سایر هزینه های جانبی مراسم حنابندان طبق رسوم ایرانی و ترک همچنان بر عهده خانواده عروس می باشد. مثل لباس داماد، گروه موسیقی و…

مقایسه مراسم حنابندان در ترکیه و ایران

طبیعی است که بسیاری از جنبه های مراسم حنابندان از آداب و رسوم ایرانی گرفته تا ترکیه شبیه به هم باشند زیرا این دو کشور همسایه هستند و مرزهای مشترک زیادی دارند. علاوه بر این، خود ترکیه نیز بخشی از ایران بوده است که باعث می شود ریشه آداب و رسوم در این کشور بسیار نزدیک به یکدیگر باشد.

در این زمینه رجوع کنید به: ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

بررسی کلی حنابندرهای ترکی

ترکیه مانند ایران کشوری پهناور و متشکل از شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ با خرده فرهنگ های مختلف است. حنابندان در شهرهای بزرگ ترکیه به ویژه قسمت هایی که نزدیک به اروپا و دریای مدیترانه هستند دستخوش تغییراتی شده و با برخی جزئیات غربی آمیخته شده است.

همچنین ببینید: آهنگ عروسی ترکی

اما به طور کلی می توان گفت در ترکیه دختران جوان خانواده، دوستان عروس و هم سن و سال های او به خانه عروس می آیند و شمع هدیه می آورند. البته در ترکیه 20 درصد ازدواج ها توسط خانواده ها صورت می گیرد. در واقع مانند مواردی که خانواده داماد برای او دختری انتخاب می کنند یا مواردی که نام عروس داماد از کودکی مشترک بوده است. اینکه چند درصد از این ازدواج ها موفقیت آمیز است بحث ما نیست، اما در این گونه مراسم ها معمولا آداب و رسوم بیشتری انجام می شود که حنابندان یکی از آنهاست.

حنابندان ترکی

در این شب رسم عجیبی وجود دارد و آن این است که والدین عروس به دلیل رفتن دخترشان به خانه بخت باید اشک بریزند، ترک ها معتقدند این کار باعث خوشبختی عروس و زندگی آینده او می شود. این مراسم معمولا در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه برگزار می شود. در این شب رسم بر این است که عروس لباس قرمز بپوشد. بقیه اعضای خانواده در باغ تالار عروسی یا خانه پدری عروس یا تالار جمع می شوند و می رقصند و شعر می خوانند.

لباس عروس در حنابندان

به طور کلی تم اصلی حنابندان رنگ قرمز است و معمولا در مراسم حنابندان از آداب و رسوم ایرانی تا ترک اجرا می شود.

البته لباس عروس در این شب نباید سفید باشد و باید ساده تر از لباس عروس باشد. اما به طور کلی اکثر لباس های حنابندان در رنگ های قرمز، آبی آسمانی، نباتی، صورتی، شکلاتی و سایر رنگ های ملایم طراحی و تولید می شوند.

همچنین ببینید: مدل های جدید لباس عروس / مدل های لباس عروس شیک و جدید

لباس عروس در حنابندان

هدایای شب حنابندان

در مراسم حنابندان از رسم ایرانی تا ترکی به عروس و داماد خلعت می دهند. در این شب هدایایی از سوی خانواده عروس برای عروس تهیه می شود که می تواند شامل: زیور آلات، طلا، لباس های فاخر و … باشد که معمولاً در سینی های مخصوص تزئین شده و به خانه عروس برده می شود. خانواده عروس برای داماد کت و شلواری تهیه می کنند که می تواند شامل کت و شلوار، ساعت، دستبند یا حلقه های مختلف و … باشد.

همچنین ببینید: هدیه برای عروس و داماد / لیست خرید و هدایای عروسی برای یکدیگر

حنابندان ایرانی

مراسم حنابندان از آداب و رسوم ایرانی گرفته تا ترکیه بسیار شبیه به یکدیگر است. ایران کشور بزرگی است که اقوام مختلف با گویش ها و لهجه های مختلف در آن زندگی می کنند. پس طبیعی است که در آیین های مختلف تفاوت هایی وجود داشته باشد. البته همانطور که گفته شد مراسم حنابندان از رسم ایرانی گرفته تا ترکی کلیات یکسانی دارد و فقط در جزئیات با هم تفاوت دارند.

اکنون به عنوان مثال به تعدادی از شهرهای نقاط مختلف ایران اشاره می کنیم و مراسم حنابندان را در آنها مقایسه می کنیم:

اول، در مورد شهر تبریز توضیح می‌دهیم که در مراسم حنابندان از ایرانی تا ترکی بیشتر شبیه به ترکیه است:

در این شب دوستان و اقوام داماد به خانه داماد می روند و داماد را به دستشویی می برند تا برای شب حنابندان آماده شوند. در تبریز نیز مانند ترکیه، عروس معمولاً لباس قرمز می پوشد.

اکنون مراسم حنابندان در استان های جنوبی مانند هرمزگان، کرمان، شیراز، سیستان و بلوچستان و بوشهر را که به زیباترین شکل ممکن برگزار می شود، مقایسه می کنیم.

بوشهر: در این استان غذاهای خاصی مانند حلوای انگشتی و حلوای برنج درست می کنند و در شب مراسم، برگ های سبز درخت نارنج و اسکناس را به نشانه شادی و برکت در دستان عروس می گذارند.

در سیستان و بلوچستان: چند روز قبل از مراسم مقداری حنا به همسایه ها و آشنایان به نشانه اطلاع رسانی مراسم داده می شود. و شب ها خانواده داماد آواز می خوانند و پایکوبی می کنند.

هرمزگان: مراسم حنابندان در این استان به شکل جالبی برگزار می شود. در واقع مراسم حنابندان در دو شب برگزار می شود که شب اول آن را حنا دزدی می گویند; زیرا توسط خانواده عروس و اقوام عروس برگزار می شود و شب دوم که حنا فش نام دارد با حضور هر دو خانواده برگزار می شود.

در این شب زنان لباس های قرمز و سبز و روسری گلابتون می پوشند و برای عروس و داماد هدیه می آورند. پذیرایی از این مراسم اغلب حلوا و قهوه خواهد بود.

کرمان: مراسم حنابندان در این استان تقریباً شبیه هرمزگان است که این مراسم به مدت دو شب در کرمان برگزار می شود و دوستان داماد در طول زندگی با عروس داماد به نشانه مال و ثروت برای داماد گردن بند می سازند.

شیراز: در شب حنابندان در شیراز، خواهر عروس و برادر داماد دست عروس و داماد را به حنا می‌مالند و اگر عروس و داماد خواهر و برادری نداشته باشند، دوستان نزدیکشان این کار را بر عهده می‌گیرند. رسم ایرانی به ترکی دیده می شود.

حالا راج از نمونه های غرب کشور مثل استان کردستان و اراک صحبت می کنیم:

اراک: رسم بسیار جالبی در این استان وجود دارد؛ با بیان اینکه اقوام داماد بدون اجازه اقدام به گرفتن وسیله ای از خانواده عروس می کنند و بعدها در مهمانی ها درباره این وسایل صحبت می کنند و خاطرات شب حنابندان را زنده می کنند و به نوعی از خانواده عروس اجازه می گیرند.

کردستان: در استان کردستان دوستان و اقوام عروس شب قبل از حنابندان در خانه عروس جمع می شوند و عروس را به غسل ​​می برند. در شب حنابندان کردستان، عروس و داماد اولین حرف نام یکدیگر را روی دستان خود می نویسند و سپس ظرف حنا را از میان مهمانان رد می کنند تا آنها نیز مقداری از حنا را بردارند و سپس شروع به رقصیدن می کنند. و پا زدن

به عنوان مثال، بیایید در مورد یک استان شمالی صحبت کنیم:

گیلان: حنابندان در این استان زیبای کشور رسم خاصی دارد: در شب حنابندان هدایای عروس توسط خواهر بزرگ داماد به سایر مهمانان نشان داده می شود و پس از آن حنا در میان مهمانان می چرخد، البته برای زنان متاهل مرسوم است. برای حذف این حنا

در نهایت در این مقاله سعی شده است نکات ظریف مراسم حنابندان از آداب و رسوم ایرانی به ترکی بیان شود، آداب و رسوم چندین استان ایران در مناطق مختلف به عنوان نمونه ذکر شود و جنبه های کلی مراسم حنابندان مانند هزینه ها بیان شود. ، هدایا، توضیحاتی در مورد کیفیت مراسم و … ارائه کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما همراهان گرامی قرار گرفته باشد.

1 دیدگاه

دسته‌ها

بایگانی‌ها

اطلاعات