• شماره موبایل
  • ایمیل : info@shabaranour.com

سفره عقد ایرانی

وصل سنت ها و آداب و رسومی را به همراه دارد. سفره عقد نمادی از مرکز زندگی است و شکوه این مراسم بزرگ را نشان می دهد. در جوامع امروزی سفره آرایی به یک امر تجملی تبدیل شده و متأسفانه از فلسفه سفره آرایی فاصله گرفته است.
در سفره عقد ایرانی لوازمی چیده شده که هر کدام به صورت نمادین معنایی را می رسانند تا هر کدام ارزش بالایی برای فرهنگ و سنت ما داشته باشند.

ظروف عروسی

قرآن که خود نماد پاکی و صداقت است در بالای سفره قرار گرفته است. آینه روی سفره پیام آور صفا و صفای دلهای زن و مرد است. آنها برای اولین بار خود را با هم در آینه سفره عقد می بینند.
شمعدان ها پیام گرمی و سبکی زندگی زوجین است و تخمی که روی سفره می گذارند نماد تولد است. در سفره هفت سین هم تخم مرغ می بینیم که نماد باروری است اما در سفره عقد آرزوی داشتن نسلی خوب خواهد بود.
حواله سکه همانطور که می بینید برای داشتن وضعیت مالی و همچنین داشتن زندگی پر برکت و مرفه مناسب است.

سالن عروسی

اما گردو و فندق سفره عقد معنای بزرگی را نشان می دهد. نمادی از قدرت، برکت و طول عمر برای عروس و داماد
شاخه گیاه مانند طبیعت خود نشان دهنده شیرینی زندگی است.
برخی از مردم در سنت خود معتقدند که بر سر سفره عقد باید نانی باشد که برکت دارد.
گل هایی که روی میز دیده می شوند همیشه پیام شادی و طراوت هستند. گل برای جشن ها و شادی ها مناسب است و برای این پیوند عالی نیز استفاده می شود.
فنجان عسلی که روی میز گذاشته می شود طعم شیرین عروس و داماد را به ارمغان می آورد.
هنگام خطبه عقد، قندان را به سر عروس و داماد می مالند که معنای عمیقی هم دارد و معنایش این است که شیرینی و شادی را به زندگی زوجین می رساند.

آشنایی با انواع سفره عقد

در چیدمان سفره عقد می توان از اکسسوری های مختلفی استفاده کرد و با توجه به سلیقه خانواده ها می تواند مدل های مختلفی داشته باشد.

به عنوان مثال در برخی از سفره ها با استفاده از لوازم و ظروف سنتی طراحی شده و ظروف با طرح بت جکه، نقش و نگر سنتی به کار رفته است.

یکی از شیک ترین سفره های عقد می تواند استفاده از ظروف کریستالی مانند شمعدان، آویز و ظروف کریستالی باشد. همچنین گل آرایی در این نوع میزها اهمیت زیادی دارد و جلوه بیشتری به آن می دهد.

گل آرایی سفره عقد یکی دیگر از انواع سفره آرایی عروس و داماد است. در این نوع سفره از گل هایی با رنگ های ملایم مانند سفید، یاسی، صورتی و سایر رنگ های روشن استفاده می شود. این نوع میز همیشه مورد استقبال همگان بوده و در تالار تهران نیز از این سبک استفاده می شود
یکی دیگر از سفره هایی که عروس و دامادها از آن استقبال می کنند استفاده از شمع در سفره عقد است. شمع ها گرما و زیبایی مراسم شما را دو چندان کرده و جلوه زیبایی به چیدمان شما می بخشند. برای طراحی خود می توانید از شمع های بلند، شمع هایی با تزئین مروارید، جا شمع های کریستالی استفاده کنید.

سفره عقد ایرانی

نوع دیگر سفره عقد گروهی است که با نورپردازی میز طراحی می شود، مثلاً از لایت باکس برای این کار استفاده می کنند و آن را با آینه و شیشه تزئین می کنند. یکی از خاص ترین انواع چیدمان سفره عقد می تواند سفره عقد پله ای باشد که با استفاده از چندین پایه می توان به این سبک چیدمان کرد. بسته به موقعیت عروس و داماد می توانید پله ها را مرتب کنید، اما باید مراقب باشید که پله ها زیاد بلند نباشند تا جلوی دید عروس و داماد گرفته نشود، این برای عکاسی نیز مهم است. آنها را مثلا در تالار عروسی تهران این چیدمان طوری طراحی شده که عروس و داماد جایگاه بالاتری نسبت به سفره داشته باشند.

سفره عقد نماد شادی و برکت است

تا اینجا با انواع عناصر چیده شده در سفره عقد و همچنین مربوط به انواع سفره عقد و چیدمان آنها آشنا شدیم. امیدواریم جامعه امروز نیز به آداب و سنن پایبند باشد و فرهنگ شکوهمند ایرانی را حفظ کند. این آیین ها همیشه پیام های ارزشمندی را با خود به همراه دارند، مثلاً دور هم جمع شدن خانواده ها، اهمیت شادی و جشن، استفاده از نمادهایی در سفره عقد که هر کدام پیام خوبی برای عروس و داماد دارند و با همه اینها. نکات ارزشمند برای زوج ها به خانه خوش شانس ارسال می شود. امروزه چیدن سفره عقد به یک هنر تبدیل شده است و بسیاری از افراد این امر را به عنوان رشته حرفه ای خود انتخاب کرده و از آن کسب درآمد می کنند.

1 دیدگاه

دسته‌ها

بایگانی‌ها

اطلاعات