• شماره موبایل
  • ایمیل : info@shabaranour.com

ثبت ازدواج در ترکیه/ گرفتن گواهی ازدواج

تشریفات عروسی > اجاره باغ و تالار > ثبت ازدواج در ترکیه/ گرفتن گواهی ازدواج
گرفتن گواهی ازدواج

یکی از مهمترین موارد برای ازدواج در ترکیه، گرفتن گواهی ازدواج بین المللی است. یکی دیگر از مواردی که بسیاری از مهاجران را جذب می کند، راه های آسان و سریع است ثبت ازدواج در ترکیه است. برای بدست آوردن از این روش استفاده کنید اقامت در ترکیه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

ثبت ازدواج در ترکیه و شرایط عمومی آن

یکی از نکات مثبت و مهم برای ازدواج زن ترک با مرد ایرانی و یا ازدواج زن ایرانی با مرد ترک اخذ اقامت این کشور می باشد. البته شایان ذکر است که قوانین و مراحل ازدواج با اتباع ترک با ملیت های خارجی و غیرترک، قوانین و مقررات خاص خود را برای ازدواج با اتباع این کشور دارد. این قوانین شامل اثبات تجرد یا اخذ گواهی تجرد از سفارت ترکیه است که باید به تایید وزارت امور خارجه ترکیه در آنکارا برسد.

برای آشنایی بیشتر با این کشور می توان گفت ترکیه در غرب آسیا واقع شده است که از دو قسمت آسیایی و اروپایی تشکیل شده و با کشورهای بلغارستان، یونان، قبرس، سوریه، ارمنستان، نخجوان و عراق هم مرز است. مردم این کشور ترکی صحبت می کنند و اسلام را به عنوان دین خود پذیرفته اند. البته شایان ذکر است که ترکیه با وجود اروپایی بودن، عضو حوزه شنگن محسوب نمی شود.

ازدواج و زندگی در ترکیه

می توان گفت یکی از مزیت های ازدواج در ترکیه برای ایرانیان، گرفتن محل زندگی در این کشور است. اگر با یک شهروند ترکیه ازدواج می کنید، باید مراحل ازدواج در ترکیه و شرایط اخذ اقامت را رعایت کنید. این شرایط برای اخذ اقامت شامل موارد زیر است:

  • ازدواج باید ثبتی و واقعی باشد و مدارک صحت ازدواج نیز ارائه شود.
  • فردی که می خواهید با آن ازدواج کنید باید شهروند ترکیه باشد و پناهنده نباشد.
  • معمولاً 3 تا 5 سال طول می کشد تا اقامت دائم از طریق ازدواج به دست آید، در این مدت زوجین نباید از هم جدا شوند و دولت بررسی های لازم را در مورد ازدواج و مدت مجوز اقامت خارجی انجام می دهد.
  • مهمترین شرط ازدواج با خانم ترک اخذ گواهی تجرد از سفارت ترکیه توسط متقاضی می باشد.
  • زوج ها باید در سن قانونی ازدواج باشند که در ترکیه 18 سال است.
  • یکی از شرایط اصلی ازدواج، ثبت ازدواج در کنسولگری ترکیه است.
  • اگر متقاضی زن و قبلاً متاهل باشد، باید حداقل 300 روز از جدایی گذشته باشد.

ثبت ازدواج در ترکیه و ازدواج ایرانیان با ترک

با توجه به توضیحاتی که در قسمت های قبل داده شد، مشاهده می شود که ایرانیان از طریق ثبت ازدواج امکان اقامت در ترکیه را خواهند داشت. مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج در ترکیه برای ایرانیان مانند سایر اتباع خارجی است. متقاضی ایرانی که قصد ازدواج با شهروند ترکیه را دارد باید پس از احراز فضیلت و احراز شرایط اقامت قانونی ترکیه، ازدواج خود را به صورت رسمی در سایت ازدواج ترکیه و مراجع مربوطه ثبت کند. مراحل ازدواج در ترکیه تا حدودی شبیه ایران است، یعنی مراسم خواستگاری و ابتکارات توسط خانواده مرد انجام می شود و بعد از عروسی که معمولا در شهرداری برگزار می شود، عروسی مذهبی نیز انجام می شود. ترک ها نیز به ازدواج مذهبی اعتقاد دارند. بنابراین می توان گفت که آداب و رسوم ازدواج ترکیه تا حدودی شبیه به ایرانیان است و ازدواج ایرانی با شهروند ترکیه منجر به اخذ اقامت می شود و با این اجازه اقامت فرد اجازه کار و تحصیل را نیز خواهد داشت.

شرایط قانونی ازدواج در ترکیه

در این قسمت به بررسی این ازدواج می پردازیم. برای داشتن یک ازدواج موفق بهتر است قبل از مراجعه با یک وکیل ازدواج در ترکیه صحبت کنید تا تمامی مفاهیم و الزامات قانونی را بداند و این مسیر را به درستی طی کند. از مدارک مورد نیاز برای ثبت و قانونی شدن ازدواج در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر و جاری برای زوجین
  • 2 عکس از زوج
  • شناسنامه و مدارک شناسایی ازدواج
  • اخذ گواهی تجرد از سفارت ترکیه برای متقاضی و همسر

لازم به ذکر است برای ازدواج زن ایرانی با مرد ترک، اجازه پدر دختر الزامی است. به همین دلیل باید رضایت کتبی پدر دختر در کنسولگری ارائه شود و در صورت عدم حضور یا فوت پدر، گواهی فوت الزامی است.

برای دریافت گواهی تجرد می توانند به یکی از کنسولگری های کشور متقاضی مراجعه کنند و به همراه شناسنامه و پاسپورت خود و همچنین سه قطعه عکس گواهی تجرد دریافت کنند. در خصوص سند ازدواج زوجین می توانند با مراجعه به بیمارستان دولتی یا خصوصی عدم وجود بیماری های ارثی و ژنتیکی را تایید کرده و وارد مرحله بعدی شوند. پس از عقد ازدواج و ثبت رسمی آن، زوجین می توانند با ارائه سند ازدواج و ثبت ازدواج به کنسولگری ایران، ازدواج خود را در ایران ثبت کنند.

بررسی ثبت ازدواج جعلی در ترکیه

سوء استفاده از قوانین همیشه بد است و عواقبی دارد. هیچ شهروند کشور دیگری حاضر به ازدواج با یک خارجی برای ارائه اقامت و پاسپورت به آن خارجی نیست. عموماً دولت با بررسی صحت و اعتبار ازدواج و ثبات و انحلال آن به اتباع خارجی اجازه اقامت می دهد. در صورت اثبات قانونی نبودن شرایط ازدواج، اتهامات سنگین و گاه عواقبی مانند حبس و جزای نقدی به دنبال خواهد داشت. برای اثبات ازدواج خود و ثبت آن نیز می توانید از مرکز ثبت ازدواج در ترکیه استفاده کنید. البته قابل ذکر است که ازدواج پناهندگان در ترکیه قانون متفاوت و شرایط سخت تری خواهد داشت. در واقع می توان گفت یکی از شروط مهم برای اخذ اقامت این است که فردی که قصد ازدواج با آن را دارید پناهنده نبوده و تابعیت ترکیه محسوب شود.

مراحل ثبت ازدواج در ترکیه و اخذ اقامت

ثبت ازدواج در ترکیه نیز مانند سایر کشورهای اروپایی و آسیایی مراحلی دارد و از قوانین بین المللی ازدواج پیروی می کند. در صورتی که ازدواج در کشور ثالثی ثبت شده باشد، زمانی که ثابت شود ازدواج واقعی است و تمام اصول را رعایت می کند، به فرد اقامت ترکیه اعطا می شود.

گرفتن سند ازدواج

یک ایرانی با رعایت کلیه شرایط بالغ شدن، اثبات تجرد، رضایت پدر و تکمیل کلیه مدارک ازدواج و ثبت سند ازدواج می تواند در ترکیه اقامت داشته باشد. ابتدا اقامت موقت تایید می شود و پس از اثبات پایداری و دوام ازدواج، فرد می تواند پس از 5 سال و یک سال پس از اقامت دائم با اثبات تسلط بر زبان و ادغام با فرهنگ، درخواست اقامت دهد.

نتیجه گیری کلی در مورد ثبت ازدواج در ترکیه

می توان نتیجه گرفت که اگر در ترکیه یا کشورهای اروپایی ازدواج کرده اید و شهروند آن کشور هستید، می توانید اقامت آن کشور را دریافت کنید. البته برای اخذ اقامت دائم یکسری شرایط و قوانین برای اخذ اقامت دائم باید رعایت شود. اگر قصد ازدواج با یک کارمند ترک را دارید، برای راهنمایی بهتر می توانید تماس بگیرید مشاوران آرال گام زنگ زدن.

1 دیدگاه

دسته‌ها

بایگانی‌ها

اطلاعات